ЦЕС виступає проти законопроекту №6677-д: впровадження другого рівня пенсійної системи – передчасне та ризикове

ЦЕС виступає проти прийняття законопроекту №6677-д «Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування» адже вважає впровадження другого рівня пенсійної системи передчасним та ризиковим.

У вівторок, 17 квітня 2018 року до розгляду Верховної Ради України виноситься законопроект щодо впровадження накопичувальної пенсійної системи №6677-д. В ньому пропонується впровадити обов’язкові внески до накопичувальної пенсійної системи. При цьому жоден із величезних ризиків такої системи в українських умовах автори законопроекту не взяли до уваги.

Ми вважаємо це безвідповідальним підходом до особистих заощаджень громадян та пропонуємо відхилити законопроект і повернутися до розгляду реформи на концептуальному рівні.

Недоліки законопроекту

  • Негативний ефект на економічне зростання: додатковий збір з доходів громадян знизить сукупний попит та, відповідно, економічне зростання без компенсатора у вигляді продуктивних інвестицій в реальний сектор: у найближчі роки доступними для інвестування інструментами будуть лише державні облігації та банківські депозити.
  • Пенсійні накопичення не будуть захищені: в країні бракує правовладдя; ефективної судової практики із захисту інтересів споживачів фінансових послуг; захисту прав інвесторів; глибина останньої банківської кризи показала, що фінансовий сектор не може вважатися надійним; інфляція висока та нестійка і існує ризик її подальшого зростання; професійних управляючих активами на майже відсутньому фондовому ринку одиниці, а сертифікація повністю неефективна; спроможного незалежного регулятора ринку фактично немає (зараз ці функції виконує Національна комісія з ринку фінансових послуг, повноваження якої планують розділити між НКЦПФР та НБУ).
  • Суттєві фіскальні ризики в середньостроковому періоді. Пенсійні накопичення будуть здійснюватися під примусом держави, а отже держава буде відповідальною, якщо вони знеціняться, і є великий ризик того, що знецінені кошти під час кризи доведеться повертати з бюджету, що посилить фіскальну вразливість
  • Ризик націоналізації внесків за настання фіскальної кризи. Так відбувалося в ряді європейських та пост-радянських держав, частину накопичених заощаджень громадян переводили назад до солідарної системи в часи, коли державі було важко виконувати свої зобов’язання перед пенсіонерами у солідарному рівні.

Центр економічної стратегії закликає усіх стейкхолдерів об’єднатися та доопрацювати концепцію реформи, аби розбудувати надійну систему пенсійних забезпечень та гарантувати її ефективність. Передусім, потрібно взяти до уваги наступні ризики для впровадження другого рівня пенсійної системи в Україні:

  • по-перше, відсутність в Україні розвинутих ринків капіталу;
  • по-друге, високі корупційні ризики у поєднанні із відсутністю дієвої системи захисту прав споживачів фінансових послуг та інституційно-спроможного регулятора цього сектору;
  • по-третє, низька обізнаність українців у фінансових питаннях.

Обґрунтування такої позиції експерти Центру економічної стратегії наводять у записці з питань політики: https://goo.gl/CcQUB3.

Більш докладні рекомендації щодо реформування пенсійної системи будуть опубліковані у окремому дослідженні найближчим часом.

Назад до розділу "Події"
Файли для завантаження
штрих

Контактна особа

штрих

Форма реєстрації для участі

штрих

Усі поля обов'язкові для заповнення