Визначення оптимального порядку залучення та розрахунку пайової участі у розвитку інфраструктури

Дана робота покликана визначити та запропонувати оптимальний і прозорий механізм адміністрування дозволів на будівництво в частині фінансування розвитку та оновлення інфраструктури міста, відповідно до законів України та з урахуванням передового міжнародного досвіду.

Зараз Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» покладає на забудовників зобов’язання сплачувати кошти пайової участі у розвитку інфраструктури при будівництві або реконструкції об’єктів нерухомості, але виконання цього обов’язку сильно ускладнене адміністративними процедурами, передбаченим чинним порядком розрахунку та сплати цього платежу. Це породжує корупцію як спосіб спростити проходження обов’язкової процедури, знижує інвестиційну привабливість міста і, як наслідок, призводить до втрат міського бюджету через зменшення ділової активності у сфері будівництва та оновлення основних фондів, ухиляння від сплати платежу, додаткових витрат міста на адміністрування і контроль сплати тощо.

Тим часом у більшості країн Європи та в інших сусідніх країнах практика стягнення такого платежу відсутня, а органи місцевого самоврядування намагаються скоротити адміністративні платежі та час, потрібний для адміністрування дозволів, з метою розвитку ділової активності, підвищення конкуренції на ринку будівництва, зниження собівартості будівництва та приваблення інвестицій в сферу нерухомості.

Так, середня вартість адміністративного супроводу процесу будівництва в країнах, що є членами Організації Економічного Співробітництва та Розвитку (OECD), складає 1,7% від кошторисної вартості об’єкта будівництва, в країнах Центральної та Східної Європи середня вартість дозвільних процедур на будівництво складає 0,225% від собівартості, власне, будівництва.  Водночас в Україні вартість адміністрування дозвільних процедур складає 15,2%  від кошторисної вартості об’єкта нерухомості, що є одинадцятим за величиною показником у світі.

Тому на даний момент перед органами місцевого самоврядування в Україні стоїть завдання вироблення такого підходу в створенні регуляторного середовища в будівництві, який унеможливить зловживання в цій сфері, забезпечить достатнє і стабільне фінансування подальшого розвитку інфраструктури населеного пункту та сприятиме зростанню свободи на ринку будівництва опосередковано стимулюючи будівництво та оновлення нерухомості у місті.