У 2007-2017 роках понад 19 млрд грн субвенцій розподілені політично

За період із 2007 до 2017 року 19,1 млрд грн, або 67,17% від загальної кількості коштів, виділених на субвенцію на соціально-економічний розвиток, було розподілено не економічно, а політично. Наділені владними повноваженнями політики фінансують із держбюджету регіони, в облрадах яких сидять їхні однопартійці, за рахунок інших областей.

Середня субвенція на соціально-економічний розвиток регіонів на 1 людину в областях, де керівна партія співпадала із партією коаліції у ВРУ, майже у 2 рази більша, ніж в областях, де керівна партія не була при владі в центрі.

Такого висновку дійшли автори-аналітики Центру економічної стратегії у своїй записці «СУБВЕНЦІЯ НА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК: ЯК ЗУПИНИТИ ПОЛІТИЧНИЙ РОЗПОДІЛ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ?».

Для того, аби проаналізувати на як саме відбувається розподіл субвенції на соціально-економічний розвиток, експерти ЦЕС побудували економічну модель. Аналіз останніх 10 років розподілу субвенцій засвідчив:

  • По-перше, якщо в обласній раді при владі перебувала партія коаліції у Верховній Раді України на момент ухвалення рішення про розподіл субвенції на соціально-економічний розвиток, то це збільшувало розмір субвенції, виділеної на цю область, на 31,69 грн  (тут і далі суми наведені у гривнях  2017 року)  на 1 людину (для порівняння: середньорічна субвенція складає 65,48 грн на 1 людину).
  • По-друге,  у ті роки, коли в Україні відбувалися парламентські або місцеві вибори, на 1 людину виділялося на 57,73 гривень більше, ніж у роки, коли виборів не було.

Відповідно до методології дослідження, політичний ефект від виборів та від співпадіння правлячої партії на локальному рівні з центральними партіями коаліції на чисельність населення областей, де згадані ефекти були присутні, було перемножено.

pic 1

За таким самим політичним принципом розподіляє й Укравтодор кошти на ремонтно-будівельні роботи. Відповідно до наших розрахунків, якщо керівна партія в області співпадає з партією коаліції у Верховній Раді, це збільшує кількість грошей на ремонт 1000 км доріг в області на 36,5 млн грн. Для порівняння: середньорічний обсяг виконання ремонтно-будівельних робіт Укравтодором склав 84,7 млн грн на 1000 км дороги.  Всього протягом 10 років на ремонт і будівництво доріг було політично розподілено 32,5 млрд грн, або 26% від загальної кількості грошей, виділених на ремонтно-будівельні роботи. Однак якщо розподіляти кошти пропорційно до протяжності доріг, їх може бути недостатньо для капітального ремонту. Відповідно, в розподілі коштів Дорожнього фонду потрібне середньострокове цільове планування –  кошти слід спрямувати на інфраструктуру, яка б максимально пришвидшила економічне зростання. Якщо встановлювати план фінансування будівництва і ремонту доріг в областях на декілька років вперед, то він буде більш ефективним, ніж ситуативний розподіл коштів, залежно від того, хто при  владі.

Для того, аби усунути політичні фактори при розподілі бюджетних трансфертів між областями пропнуємо:

  • Субвенцію на соціально-економічний розвиток слід скасувати як економічно неефективну.
  • Кошти, що виділяються на цю субвенцію, передавати в управління  Державному фонду регіонального розвитку.
  • Ввести середньострокове планування щодо розподілу коштів Дорожнього фонду та базувати його на принципі потреб регіонів за пріоритетом стану доріг, а не за принципом протяжності доріг чи політичних домовленостей.

Більш докладно про спрямування субвенції та методологію розрахунків читайте у записці.

Назад до розділу "Події"
Файли для завантаження
штрих

Контактна особа

штрих

Форма реєстрації для участі

штрих

Усі поля обов'язкові для заповнення