fbpx

Найважливіші зміни нового закону про Нацбанк

14 Листопада 2021
Поділитись

Цим законом остаточно утверджується політика інфляційного таргетування — остаточно вичищено залишки пострадянської політики фіксованого валютного курсу.

Президент підписав зміни до закону про Національний банк. Це відкриває Україні шлях до отримання траншу від Міжнародного валютного фонду у розмірі $700 млн та іншої міжнародної фінансової допомоги.

В умовах, коли запозичення для Мінфіну вже коштують близько 14% доходів бюджету у процентних виплатах, дешеві кредити від міжнародних організацій допомагають зберігати фіскальну стійкість.

Для МВФ це був важливий крок, оскільки він забезпечив більшу незалежність Національного банку — закон суттєво послаблює повноваження Ради НБУ. Рада НБУ, членів якої напряму призначають Верховна Рада та президент, потенційно може приймати політично вмотивовані рішення.

Останнім часом рада та правління НБУ перебували у конфліктному стані. Тепер Рада НБУ втратила більшість важелів, які останнім часом цілком успішно використовувала для створення напруги у стосунках із Правлінням Нацбанку.

Цим законом остаточно утверджується політика інфляційного таргетування — повністю вичищено залишки пострадянської політики фіксованого валютного курсу. Нацбанк офіційно звільняється від обов’язку підтримувати урядову економічну політику. Останнім багато маніпулювали політики, критикуючи Правління НБУ за недостатньо низьку процентну ставку або занадто сильний курс гривні.

Також з важливих змін — скасовується вимога до ділової репутації для керівництва та членів Ради НБУ. Їх змінюють на встановлений законом набір критеріїв відповідності посаді.

1. Законом остаточно закріпили політику інфляційного таргетування.

Поняття «грошово-кредитна політика» нарешті формально і остаточно відв’язали від фіксованого курсу валюти («забезпечення стабільності грошової одиниці України»). Офіційний курс валюти НБУ більше не «встановлює», а «розраховує», і більше не надсилатиме його прогноз для розрахунку прогнозу державного бюджету, як це було раніше.

Тепер грошово-кредитна політика — комплекс заходів у сфері грошового обігу та кредиту, спрямованих на досягнення цінової стабільності. Її проведення буде щорічно контролюватися на предмет узгодженості із інфляційними цілями, з «Основними засадами грошово-кредитної політики», з трендами в світовій та українській економіці. Порядок такого контролю встановлюватиме рада НБУ.

Управління золотовалютними резервами у законі осучаснили, перейменувавши на «валютні інтервенції», а також додали до інструментів грошово-кредитної політики операції з деривативами.

2. Законом суттєво послабили раду НБУ.

Зокрема, із тексту закону прибрали одну з функцій ради НБУ — аналіз впливу грошово-кредитної політики України на стан соціально-економічного розвитку України та розробка пропозиції щодо внесення відповідних змін до неї.

Виходить, що за аналіз в сфері грошово-кредитної політики тепер відповідатиме лише НБУ — його Правління та відповідні підрозділи. На базі аналізу правління НБУ подаватиме пропозиції до «Основних засад грошово-кредитної політики», і на їх підставі рада НБУ розроблятиме відповідний документ.

Замість оцінювати діяльність правління Національного банку щодо виконання Основних засад грошово-кредитної політики — основного приводу для публічних суперечок між Радою та Правлінням останнього часу, — рада НБУ буде лише оцінювати стан виконання Правлінням рішень Ради з питань, які є обов’язковими для виконання.

Рада більше не надаватиме рекомендацій Правлінню щодо методів та форм прогнозування макропоказників, заходів монетарного і регулятивного характеру, політики курсоутворення та інших питань.

Положення про звернення до голови НБУ з боку ради у разі неодноразового невиконання або неналежного виконання правлінням Національного банку рішень ради Національного банку просто виключене із закону.

А п’ятиденний термін розгляду рекомендацій Ради правлінням та письмову вмотивовану відповідь на таке звернення із закону просто прибрали. Оприлюднюватися тепер можуть не всі рішення Ради НБУ, як було раніше, а виключно обов’язкові відповідно до статті 9 Закону про Національний банк.

3. Законом прибрали вимогу бездоганної ділової репутації та встановили чіткі вимоги до членів ради НБУ, голови та правління НБУ та підстави для їх звільнення.

Тепер членом ради НБУ можна стати навіть якщо проживаєш за кордоном. Для того, щоб зайняти посаду в Нацбанку, вже не потрібно відповідати вимогам до бездоганної ділової репутації (ділову репутацію взагалі викреслено із визначень в законі та прибрано з вимог як до членів ради НБУ, так і до голови чи членів Правління). Натомість визначені чіткі критерії.

Наприклад, не можна стати членом ради НБУ якщо притягався до кримінальної відповідальності, був власником або топ-менеджером неплатоспроможного банку, маєш борги із податків чи сплати аліментів. Якщо дізнаються, що член Ради має громадянство іншої країни, його буде звільнено.

Рада НБУ інформує президента України або Верховну Раду про виникнення підстав для звільнення з посади призначеного ними члена ради Національного банку України. По закінченні повноважень члена ради НБУ, він звільняється з посади, а не дочікується новопризначеного, як було раніше, і рада працює без нього.

4. Законом збільшили кількість голосів, необхідну для прийняття Радою НБУ рішень з ключових питань.

Тепер простої більшості недостатньо, а потрібно мінімум 2/3 голосів від загальної кількості присутніх для прийняття рішень по Основних засадах грошово-кредитної політики; по інформуванню Президента та ВРУ про виникнення підстав для звільнення члена Ради; по затвердженню Регламенту Ради Національного банку України, положення про Аудиторський комітет та інші робочі органи Ради Національного банку; по призначенню та звільненню першого заступника та заступників Голови Національного банку.

Всі протоколи по рішеннях тепер потрібно буле не лише підписувати у Голови Ради НБУ, а візіювати у кожного присутнього на засіданні члена.

Оригінал матеріалу читайте на НВ.

X