Держбюджет-2019: вчасно і без сюрпризів

Центр економічної стратегії вітає вчасне прийняття державного бюджету на 2019 рік та дотримання граничного бюджетного дефіциту, незважаючи на наближення виборів. Ми сподіваємося, що оперативне прийняття бюджету дозволить подати його на розгляд Ради директорів МВФ вже цього року, і Україна якнайшвидше отримає необхідні кошти. А та дисципліна, що її продемонстрували при дотриманні дефіциту, ми сподіваємося, у майбутньому стане нормою і для жорстких стель видатків по розпорядникам бюджетних коштів, навіть без тиску із боку донорів.

У доопрацьованому урядом проекті бюджету до другого читання у порівнянні із первинним проектом бюджету багато відносно невеликих змін, але всі вони результат «великих бюджетних баталій» в парламенті. Вже котрий рік між першим і другим читанням уряд як той вправний ювелір знаходить додаткові ресурси – і доходи, і видатки збільшуються на приблизно однакову суму, так щоб не «постраждав» показник бюджетного дефіциту. Останній – «сакральна» цифра узгоджена з МВФ, її чіпати «зась».

Цього року «перекроювання» бюджетних показників в парламенті призвело до збільшення плану по доходах та видатках державного бюджету на 17,7 млрд грн, це приблизно на 1,8%  вище показників оригінального урядового проекту. З одного боку, ці зміни є доволі скромними, якщо взяти до уваги, що йдеться про бюджет року подвійних виборів. З іншого боку, проходження пікового боргового навантаження наступного року ніхто не відміняв, а це вимагає стриманості (особливо у перегляді соціальних стандартів – вони залишились без змін).

Основні ризики бюджету:

  • З боку видатків: є ризик того, що витрати для фінансування субсидій на оплату послуг ЖКГ недооцінені у разі підвищення цін на газ.
  • З боку фінансування: недовиконання в частині фінансування дефіциту через значні потреби у рефінансуванні боргів та занадто оптимістичних очікування від приватизації (заплановані приватизаційні надходження можна отримати за рахунок продажу великих об’єктів, що у передвиборчих умовах досить складно, навіть якщо ринкові умови сприятливі.

Як вже наголошували аналітики Центру економічної стратегії, піковий період виплат за зовнішніми боргами є ключовим обмежуючим фактором для бюджету наступного року. На 2019 рік припадає майже вдвічі вища сума погашень за зовнішніми боргами (4,3 млрд дол. США або 3,3% ВВП), і на 30% вища – за внутрішніми боргами, ніж цьогоріч. Високий рівень витрат на обслуговування та погашення боргів не дозволяє зменшувати податкове навантаження, обмежує можливості для росту бюджетних витрат та несе ризики рефінансування.

Докладний аналіз найбільших змін у показниках бюджету – у аналітичному бріфі «Бюджет-2019: друге читання без сюрпризів».

 

Назад до розділу "Події"
Файли для завантаження
штрих

Контактна особа

штрих

Форма реєстрації для участі

штрих

Усі поля обов'язкові для заповнення