Скорочення видатків на чиновників та легалізація грального бізнесу

1 Листопада 2019
Поділитись

Головними темами цього тижня стали: скорочення видатків на чиновників, легалізація грального бізнесу, питання приватизації Укрспирту, готовність нової влади приймати непопулярні рішення, підготовка Укрзалізниці до розміщення своїх акцій на фондових біржах, а також найцікавіші моменти щодо приватизації, про які розповів наш експерт.

Ми вважаємо, що зараз єдиним доцільним скороченням може бути тільки скорочення непотрібних та неактуальних функцій.
Проте, навіть щоб скоротити функціонал, нам потрібно мати дані щодо чисельності та оплати праці держслужбовців, а ці дані зараз відсутні.
Скорочення зараз доцільне тільки в РДА, де вже заявили про намір скоротити 18 тисяч працівників, чиї функції втратили свою актуальність у зв’язку з реформою децентралізації. 

Наш економіст Богдан Прохоров стверджує, що тепер новому легальному бізнесу буде невигідно конкурувати з існуючим нелегальним. Тобто якщо не буде серйозного контролю з боку правоохоронних органів, як це є зараз, коли нелегальний бізнес існує під вивіскою лотерей, а правоохоронці роблять вигляд, що цього не бачать. Тоді ефект від легалізації буде низьким.
Тому головне, щоб зараз паралельно не існував легальний і нелегальний бізнес.

За його словами, наприклад, казино можна буде розташовувати лише в п’ятизіркових готелях, а в багатьох українських населених пунктах таких готелів немає. Він підкреслює, що до гральної залежності більше пристосовуються люди із нижчими рівнями доходів, а тому вони все одно шукатимуть способи грати в азартні ігри, навіть нелегально. 

Дмитро Яблоновський каже, що у випадку приватизації,  підприємство також слід демонополізувати, навіть якщо від цього зменшиться  ціна при продажі компанії. Адже теперішня форма власності є потенційним джерелом корупції, а саме  демонополізація сприятиме розвитку ринку.

Дмитро Яблоновський в своєму інтерв’ю для Еспресо розповів ключові моменти процедури приватизації.  

Часто успіх підприємства залежить від влади. Хороша влада – підприємство розвивається, погана – ні. Але щоб підприємства не залежали від зміни влади, найкраще буде їх приватизувати.

Певна кількість підприємств мають залишитись у державній власності, це перш за все стратегічно важливі об’єкти. Їхня умовно оптимальна кількість 50-60, адже для кожного підприємства слід встановлювати незалежні наглядові ради, щоб контролювати проблеми пов’язані з корупційними ризиками. Тому з метою все відстежувати з боку держави і суспільства,  їхня кількість має бути оптимальною.

Що точно варто продати, то це компанії, якій займаються тим же, чим й може займатись приватний виробник. Наприклад, в нас досі є державні підприємства, які займаються виробництвом майонезу та кетчупу, є горілчано-лікерний завод, свиноферма, навіть одна з установ надає послуги масажу. Це продукти, які необов’язково створювати державі й самі ці підприємства є досить збитковими. 

Також може існувати така лайт версія приватизації, як концесія. Наприклад, щодо концесії вокзалів є непоганий досвід в Європі, де на вокзалах і бізнес-центри, і фуд-корти, а люди туди приходять навіть якщо не збираються кудись їхати.

Велике стратегічне підприємство буде доцільно продавати в невеликих частках, 10-20% для стратегічних інвесторів. Наприклад, в Ощадбанку можна залучити акціонером Європейський банк реконструкції та розвитку. Тобто, в будь-якому разі, продаж частини підприємства стратегічним інвесторам не те саме, що продаж олігархам, як про це люблять зараз говорити. А повністю ми можемо продати тільки те, що не є стратегічним.

Для того, щоб приватизація була ефективною і мала вплив, треба отримати максимальну кількість покупців. А щоб отримати цю максимальну кількість покупців потрібно забрати зайві бар’єри. Нехай приходять й українські, й іноземні інвестори, а ті хто запропонує кращу ціну – стануть власниками активів. 

Дмитро Яблоновський зазначає, що нам доведеться чимало зробити для того, щоб переконати інвесторів в тому, що УЗ – це прозора та ефективна компанія.

Для успішного розміщення акцій на фондовій біржі потрібна тривала і ретельно підготовка, а її ключовим елементом є поліпшення корпоративного управління.

Наскільки відповіді громадян на прості питання мають ставати керівництвом до дії політиків? Наприклад, в грудні 2017-го року лише 6% українців сказали Рейтингу, що економічне становище їхніх сімей покращилося за попередні 12 місяців, тоді як 64% були впевнені, що погіршилося. Водночас середня зарплата й пенсія, скориговані на інфляцію, зросли за ці 12 місяців на 20%. 

Гліб Вишлінський пише, що в нових лідерів країни є унікальний запас політичного капіталу, що дозволяє не звертати уваги на міфи та стереотипи й ухвалювати потрібні для держави рішення. 


X