Лібералізація залізничного ринку в Україні. Головні тези від експертів

29 Листопада 2019
Поділитись

Головною подією тижня стала презентація дослідження та дискусія щодо лібералізації залізничного ринку в Україні.
Заступник голови Наглядової ради Укрзалізниці Даніель Білак розповів про найближчі плани компанії:
– в кінці 2020 року вони хочуть завершити внутрішню реорганізацію,
– у 2021 році перекинути всі активи та реструктуризації компаній, які готуються до приватизації, якщо таке рішення буде прийнято. Проте зрозуміло, що для їх реалізації будуть необхідні відповідні рішення від уряду.

Андрій Рязанцев, директор з розвитку бізнесу УЗ зазначив, що близько 50% інфраструктури залізниці перевозить тільки 2% вантажів.

“Це 9 млрд утримань, які дають просто якісь копійчані доходи, які ми також тягнемо на собі. Тому no money no honey. Ми не можемо залишатись добрим дядьком, чиї вагони під’їжджають під кожну хату, в той час коли в нас за останні 10 років на 37% локомотивів стало менше”, – прокоментував спікер.

Варто додати й про приміські перевезення, адже з кожних 10 гривень, які УЗ вкладає, отримує тільки 1 грн виторгу.

Дмитро Яблоновський, співавтор дослідження розповів про те, що саме з досвід країн ЄС нам потрібно врахувати перед відкриттям свого ринку. А також, що думають та прогнозують головні стейкхолдери.

З досвіду інших країн нам слід: запроваджувати конкуренцію між перевізниками, створювати регулятори і надати УЗ статусу оператора інфраструктури, а також забезпечувати компенсацію витрат від держави за збиткові перевезення.

Щодо головних тез з опитування стейкхолдерів: більшість підтримує лібералізацію, проте не задоволені швидкістю просування реформи, також більшість вважає, що саме реформа корпоративного управління зменшить політичний вплив. А ще була спрогнозована поява близько 3-6 приватних перевізників у випадку відкриття ринку.

Головним ризики експерти  бачать у можливості “захоплення регулятора” приватними гравцями чи представниками влади. Адже якщо очікуване відкриття ринку залізничних перевезень провести без добре спланованих системних заходів – існують ризики для безперебійності транспортної логістики.

Наше дослідження щодо лібералізації ринку залізничних перевезень ви можете прочитати за посиланням.

X