Коментарі директора з досліджень ЦЕС Андрія Бойцуна щодо Проекту Закону 2319а «Про внесення змін до деяких законів України (щодо уточнення деяких положень)» [т. зв. «законопроект про приватизацію»]

28 Січня 2016
Поділитись

Коментар підготовано для Реанімаційного Пакету Реформ.

Проблема: Держава не є ефективним власником

Держава є найбільшим власником активів в економіці України, але управління цими активами є неефективним як мінімум із двох причин:

  • Конфліктуючі функції держави. Зокрема, функція власності (яка передбачає спрямування зусиль на отримання прибутку) конфліктує із функцією соціальної політики (напр., надання прихованих субсидій або гарантованого працевлаштування) та регуляторною функцією (напр., регулювання цін на ринках із природними монополіями).
  • Слабкий контроль з боку власників. У порівнянні з акціонерами приватних компаній народ України як кінцевий власник практично не має механізмів для того, щоби впливати на менеджмент державних підприємств (або замінювати його) у разі незадовільних результатів його роботи.

Результат: більшість державних підприємств є збитковими та пронизані корупцією. Це означає, що кожен день, який ми відкладаємо приватизацію, кожен громадянин втрачає гроші.

Чому РПР підтримує законопроект про приватизацію

Прийняття закону відкриє дорогу для приватизації (у першу чергу для т. зв. «великої» приватизації) за рахунок трьох елементів (див. наш коментар у Табл. 1):

  • відміна обов’язкового розміщення на біржі 5–10% акцій для визначення вартості підприємства перед продажом основного пакету;
  • заборона участі у приватизації інвесторів із країни-агресора;
  • можливість залучати радників із приватизації.

Приватизація дозволить:

  • підвищити ефективність підприємств/активів, а відтак і економіки в цілому;
  • усунути стимули для корупції, а відтак і очистити політичну систему;
  • збільшити надходження до бюджету;
  • дерегулювати економіку, а відтак і створити підґрунтя для розвитку конкуренції та деолігархації.

Таблиця 1. Коментар РПР до Проекту Закону 2319а

Елемент законопроектуНаш коментар
Відміна обов’язкового розміщення на біржі 5–10% акцій для визначення вартості підприємства перед продажом основного пакетуОК
Дозволить виключити можливість блокувати приватизацію основного пакету за рахунок купівлі дрібного пакету.
Заборона участі у приватизації інвесторів із країни-агресораОК. Здоровий глузд.
Можливість залучати радників із приватизаціїЗгодні з тим, що потрібно залучати радників, але хотіли би отримати більш детальні пояснення від МЕРТ: (а) чому законодавче врегулювання цього питання є критичним; (б) чи впливає включення цього пункту критичним чином на результати голосування.
ІншеІснує потенціал для удосконалення законодавства за менш критичними пунктами (участь трудових колективів, заборона на участь у приватизації підприємств, у яких більше 25% належить державі, тощо). До обговорення.
X