fbpx

Плюси та мінуси проєкту держбюджету на 2022 рік

27 Вересня 2021
Поділитись

Еспресо запитав у економічних експертів, що вони думають про проєкт державного кошторису на 2022 рік, які ризики він містить і як документ можуть змінити при доопрацюванні до другого читання.

Своєю аналітикою поділилась заступниця директора ЦЕС Марія Репко.

Це — бюджет фіскальної консолідації. Після двох років із великим дефіцитом — більше, ніж 5% ВВП — цього разу міністерство фінансів має досить непогані економічні прогнози. Вони дозволяють запропонувати зниження бюджетного дефіциту, цього разу він складає 3,5% ВВП. Дуже добре, що дефіцит скорочується.

Крім цього, знижується частка публічних фінансів, державних видатків в економіці в цілому. Це дуже непогано, тому що приватний сектор в Україні може розпоряджатися своїми грошима краще, ніж українські чиновники.

Третя важлива особливість цього бюджету — це перший бюджет у серії трирічних бюджетів. Бюджетна декларація була прийнята раніше цього року, і цей бюджет на 2022 рік в цілому їй відповідає, тобто якихось великих сюрпризів там не було.

Ми бачимо, що видатки на людський капітал — освіту та охорону здоров’я — зростають навіть більше, ніж інфляція. Тобто можна сказати, що в ці напрямки почали інвестувати. Соціальний захист — це пенсії, різні виплати людям, — зростають на рівні з інфляцією, там приблизно 8%.

Що знижується? Економічні видатки, які протягом минулих років були дуже високими через програму “Велике будівництво”. Тоді надавали дуже багато грошей “Укравтодору”, у тому числі через державні гарантії. У 2022 році ці економічні видатки трошки знизяться.

Чомусь зниження планують також на екологію — їм і так мало виділяли, а зараз пропонують зрізати ці видатки ще більше.

З позитиву: на інфляцію зростають видатки на оборону. А на традиційно роздутий силовий сектор громадського порядку, безпеки та судової влади цьогоріч видатки зростуть лише на 1%, хоча інфляція буде 8%.

Але між першим і другим читанням все це можуть переглянути — і ми можемо побачити трошки іншу картину.

Які зміни були б очікуваними, але не бажаними? Ймовірно, до другого читання “домалюють” більше доходів бюджету. Навряд чи це будуть податки на заробітну плату. Скоріше за все, це будуть якісь інші речі — збільшення коштів від державних підприємств або ще якісь неподаткові доходи.

Їх, скоріше за все, намагатимуться спрямувати на такі традиційні депутатські забаганки, як субвенція на соціально-економічний розвиток. Такий тип субвенцій існує у багатьох країнах. У США його називають “бочка зі свининою”, бо саме такими бочками колись у давнину розраховувалися політики зі своїми виборцями. Отак і наші депутати розраховуються коштами з цієї субвенції зі своїми локальними виборцями — будують дитячі майданчики, десь у під’їздах ставлять вікна і так далі. На це витрачаються кошти платників податків, а політичний зиск отримує депутат.

Основний “підводний камінь” — частину видатків бюджету ще не включено в нього, але можуть включити у разі, якщо Верховна Рада проголосує законопроєкт 5600. А це, по суті, збільшення податкового навантаження на економіку. Якісь пункти там навіть можна вважати корисними, але в цілому він дуже контраверсійний: проти нього виступає багато бізнес-асоціацій. До чого в підсумку прийдуть законодавці, чи погодиться з цим бізнес і чи залишать йому якийсь простір для маневру — дуже важко сказати. Але Мінфін робить все для того, щоб цей закон був проголосований. І навіть змушує депутатів голосувати за нього, ставлячи їх перед фактом: якщо не проголосуєте, то ми не дамо вам коштів на перепис населення, частину “Великого будівництва”, реставрацію об’єктів культурної спадщини, ще низку видатків.

Матеріал опублікований на Еспресо.

X