Аналіз ефективності аукціонів «малої приватизації» Прозорро. Продажі

1454 об’єкта виставили на продаж державні органи за перші 4 місяця (з серпня по грудень 2018) проведення аукціонів з малої приватизації через систему Прозорро.Продажі.

Лише 423 із них завершились результативно.

Чому так сталось?

У аналітичній записці «Від чого залежить результативність та прибутковість аукціонів з малої приватизації.  Аналіз аукціонів Прозорро. Продажі» ми аналізуємо фактори, які впливають на результативність та прибутковість аукціонів.

Найбільш важливим фактором є кількість учасників.

Відповідно до проведеного аналізу, чим більше учасників, тим більше вірогідність, що аукціон закінчиться результативно, а також, що він буде прибутковим. Однак, нескінченне зростання учасників не несе особливих змін: вірогідність успішної приватизації є приблизно однаковою для аукціонів з трьома та 25 учасниками.

У аналітичній записці також міститься розбивка за характеристиками учасників та переможців аукціонів (юридичні чи фізичні особи, чоловіки чи жінки, учасники з того ж регіону, що організатор, чи з інших), для того щоб зрозуміти чи варто прикладати додаткові зусилля для залучення додаткових учасників, які потім з більшою вірогідністю можуть стати переможцями.

Серед інших важливих факторів:

  • хто організовує аукціон (який державний орган);
  • вкотре об’єкт виставляється на продаж;
  • на якому майданчику було оголошено про приватизацію.

У записці ми також проаналізували «вузькі» місця аукціонів. Серед критеріїв ризику ми виокремили:

  • наявність питань без відповідей – свідчить про те, що організатор не повністю виконує свої обов’язки,
  • дискваліфікація більше половини учасників – свідчить про те, що організатор може бути у змові із деякими учасниками, чи використовує формальні правила занадто строго, жертвуючи успішністю та прибутковістю,
  • конкурентні аукціони, в яких ціна переможця не змінювалась під час торгів – свідчить про потенційну змову між учасниками,

У результаті ми виявили, що понад 25% результативних аукціонів є потенційно ризиковими.

Ми рекомендуємо:

    • залучати більшу кількість учасників. Для привернення уваги більшої кількості учасників потрібна більша публічність оголошень про малу приватизацію. Також бажано провести опитування потенційних учасників (наприклад, тих, хто переглядав оголошення про аукціон, але вирішив не брати в ньому участь) про причини відмови від участі, а також опитування учасників про проблеми, з якими вони зіштовхнулися під час користування системою Прозорро.Продажі. Це можуть зробити майданчики або Прозорро.Продажі.
    • розробити інструменти аналізу ризиків для Прозорро. Продажі. Це може зробити як саме Прозорро, так і неурядові організації.
    • провести навчання організаторів аукціонів. Більш результативні організатори можуть проводити тренінги для менш результативних. Це можуть зробити майданчики, ДП Прозорро.Продажі чи інші більш успішні учасники.

Презентація з висновками Завантажити Презентація з висновками (693.65 KB)
Аналітична записка Завантажити Аналітична записка (2.29 MB)
X