Як мають виглядати карантинні обмеження після 24 квітня?

21 Квітня 2020
Поділитись

Виступ Гліба Вишлінського на обговоренні питань продовження карантину від Голосу Змін.

Картина жахливого посилення та поширення вірусу є трохи перебільшеною. Той вихід на пік, який ми бачимо зараз в усіх європейських країнах, свідчить не лише про те, що карантини, закриття кордонів, соціальна ізоляція – спрацювали. Так само це може свідчити про те, що спрацювали базові правила гігієни, або те, що цей вірус зменшує свою активність навесні, по мірі того як змінюється погода. 

Я не можу бути на 100% впевнений, що все відбувається по позитивному сценарію. Але ми маємо брати до уваги, що цей сценарій має право на існування. В такому сценарії уряди зрозуміють, що вони overreacted, тим більше ми розуміємо велику роль медіа та соціальних мереж в тому реагуванні, яке відбувалося в усьому світу. 

Дослідження Центру економічної стратегії спирається на мейнстрімовий підхід контролю за цією епідемією.

По-перше, ми маємо мати розуміння рівня смертності. Наш головний санітарний лікар Віктор Ляшко казав про кейс м.Монастириськ в Тернопільської області, де був високий відсоток зараження. Ми можемо проводити там дослідження, намагатися зрозуміти, який був рівень смертності від хвороби, викликаної коронавірусом. Це важливо, щоб мати власне національне розуміння наскільки жорсткими мають бути заходи. 

По-друге, ми пропонували з 25 квітня переходити на локальний рівень карантинних заходів.

Локальний рівень заходів, який адміністративно може визначатись місцевими комісіями з техногенної безпеки. Але з розумінням того, що можливо будуть перегини на місцях.

Потрібно задати чіткі критерії, які будуть стосуватись наявності чи відсутності локального поширення. А також наявності або відсутності великих кластерів на території конкретної місцевості. Ми пропонуємо, виходячи з цих критеріїв, дати можливість локально визначати місця жовтих, червоних чи чорних зон. І для кожної зони/рівня запропонувати свої обмеження, які насамперед будуть спиратись на епідеміологічні підстави, а не на намагання психологічно тиснути на громадян.

Також слід пам’ятати, що карантин – не є засобом змагання між країнами, з отримання меншої кількості випадків захворювання на тисячі громадян. Маємо розуміти, що карантин є механізмом забезпечення. Цей механізм потрібен для того, щоб насамперед кількість місць в реанімації залишалась більшою, ніж кількість тих пацієнтів, які вимагають цих місць. І щоб унеможливлювати поширення вірусу, нам потрібно відслідковувати ланцюжки зараження.

Щодо переходу на інший режим. Ми пропонуємо застосовувати карантин адаптивний, через призму 3 кольорів: жовтого, червоного та чорного, залежно від рівня інфікування.

Ми розуміє, що зараз Київ і , зокрема частина областей, знаходяться на червоному рівні. Є окремі місцевості, які знаходяться на чорному рівні, але їх дуже небагато. І є так само області, в яких є жовтий рівень, які є не надо глобалізаційними, наприклад схід, з меншою часткою населення та громадян, які працювали за кордоном.

В червоному рівні, ми бачимо можливість для адаптації карантинних обмежень. Вони є горизонтальні і секторальні.

Горизонтальні – це відновлення громадського транспорту, забезпечення виходу якомога більше одиниць на маршрути та відкриття метрополітену, з можливим коригування графіку роботи, щоб зменшити скупчення людей у вагонах, чи салонах автобусів. Це допоможе відновити роботу тих підприємств, які були змушені зупинити свою діяльність через відсутність працівників і немає коштів на забезпечення для них транспорту.

Друге горизонтальне обмеження – це відновлення закладів освіти, щонайменше в червоному сценарії дитячих садків та початкової школи. Для того, щоб вивільнити батьків, насамперед жінок, які не мають можливості працювати.

Щодо секторальних обмежень – тут важливе відкриття непродовольчих магазинів, а також закладів громадського харчування в режимі самовивозу, фактично переведення їх роботи в магазини з можливістю продажу гарячої їжі на винос. 

X