Причин для зміни уряду недостатньо

6 Березня 2020
Поділитись

Достатніх причин для зміни уряду не було: президент придумав економічну кризу. Говоримо про падіння промисловості та недовиконання бюджету.
В ефірі Громадського телебачення Гліб Вишлінський разом з Максимом Камєнєвим та Тетяною Кузнєцовою.

Чи винен уряд в кризі? І чи дійсно вона є?

За 28 років в нас часто були економічні негаразди. Але попередні президенти та уряди намагались це приховати. Цього ж разу вперше сталося так, щоб президент сам придумав економічну кризу, якої немає.

Можемо подивитись на це з точки зору різних показників. До прикладу зростання ВВП та зростання реальної заробітної плати.

Реальна заробітна плата в січні 2020 року зросла на 12,5% порівняно з січнем 2019 року. Ціни також фактично перестали зростати (близько 3% зростання) під час правління нового уряду.Це свідчить про те, що з добробутом громадян все було добре.

Чому відбулось падіння промисловості на 5%?

Варто розуміти, що економіка України 2019-20 років, це не та саме економіка, яка була у 1989 році. Частка промисловості в нас скорочувалась кожного року. На сьогодні ця частка не визначає розвиток економіки загалом. Це менш ніж п’ята частина. У нас суттєвого зріс сектор послуг, сільського господарства та суттєво зростає торгівля. 

До того ж, частка промисловості останнім часом зменшується так само, як і в інших країнах Європи. Якщо дивитись на європейські показники, то в грудні 2019 року падіння промисловості було в більшості країн Європи, причому дуже суттєво. Це було пов’язано з причинами спільними для всього світу та причинами спільними для Європи.

Причини спільні для всього світу – торгівельні війни. Зараз суттєво скоротилася торгівля, це загальмувало світове зростання. Зокрема, те що важливо для України – четвертий квартал був найгіршим з точки зору цін на метали. Українські промисловці, бачачи що є суттєве падіння (хоча потім насправді ринки відновилися), вони просто зробили це періодом планових ремонтів. Вирішили почекати, поки немає попиту на їхню продукцію.

Причини спільні для Європи – тепла зима. Велика частка промисловості – це опалення та виробництво енергії. Відповідно, коли тепла зима потреба в цих товарах зменшується.

Саме тому в нас відбулось падіння промисловості.

Як щодо невиконання дохідної частини бюджету?

Що стосується бюджетних доходів, я б на місці Зеленського звертався скоріше до попередників. Бюджет 2019 року було дуже важко виконувати. Бо весь попередній рік “пророкували” 29,4 грн за долар на кінець 2019 року. Середньорічний курс також планувався на рівні понад 28 грн/долар. Але прогнози не справдились. В нас є багато надходжень, які прив’язані до курсу, наприклад імпортний ПДВ. Оскільки курс був нижчим і в нас були одні з найнижчих ціни на імпорт газу + через теплу зиму цей газ погано розмитнювався. В нас виникли проблеми з невиконанням бюджету.

Хоча за місяць січень та лютий, можна ставити претензії до Олексія Гончарука. Він, як і попередники знову затвердив бюджет з закладеним нереалістичним курсом.

Чому це не можна скоригувати?

Бо це вигідно. Всі звикли, що курс зазвичай зростає, інфляція є високою. Всі уряди можуть радісно звітувати, про те, що вони підвищили зарплати та пенсії, а потім насправді відбирають ці частини зарплат і пенсій через інфляцію. Відповідно, гривня девальвує, ціни зростають, але все ніби підвищується. Ми підвищили зарплати і пенсії, але в нас інфляції 15% і вона все з’їдає.

Недавно Шмигаль заявив, що посилення гривні не вплинуло на добробут громадян. Але якщо подивитися на опитування, то люди серед економічних проблем називали постійне зростання цін і нестабільність курсу гривні. Це турбувало їх значно більше, ніж питання промисловості та бюджету.

Президент, прем’єр і темник* говорять одне: посилення гривні є антинародним.

То економічної кризи зараз немає?

Немає, поки що.

Тоді чому Володимир Зеленський змінив уряд?

Судячи з мого досвіду це сукупність чинників. Я думаю, все почалось з прослуховування записів наради прем’єр-міністра щодо економічного блоку. Зараз президент назвав дуже багато претензій. Але чомусь, судячи з обговорень, нікого не турбує хто проводив прослуховування. Вже пройшло 2 місяці, а в результаті розслідування немає. Хоча ця ситуація не є надто складною для розв’язання. Президент, скоріш за все знає, ким і як це було організовано, але з певних причин не хоче називати імен.

Загалом, достатніх причин для зміни уряду не було. Не було очевидного провалу, за який має відповідати весь уряду, не було суттєвого погіршення.

Скоріш за все, накопичувалися відчуття емоційного дискомфорту від роботи з прем’єром. Паралельно опоненти уряду, зокрема і в самій фракції починали з усіх сторін атакувати. І звичайно в нас є Ігор Коломойський, який зацікавлений в тому щоб ліквідовувати, всіх хто заважає повернути йому ПриватБанку, включно з НАБУ та Генпрокуратурою. Також тут є місце внутрішнім конфліктам, типу заміни Богдана на Єрмака, ця ситуація також могла накладатись на інші.

Чому все зробили з таким поспіхом? Хто зараз в уряду буде вирішувати кризові явища в економіці?

Щодо поспіху, я думаю це емоційна річ. Президент налаштувався саме в цей день змінити уряд і що далі все якось складеться. Щодо економічних посад, президент сам не розуміє, яку саме економічну проблему хоче вирішити. Цікаво також, що в уряді немає нікого з партії Зеленського, хоча там є непогані фахівці. 

X