Чому нам вигідні високі зарплати чиновників? І до чого тут Словаччина?

Наша постійна рубрика спільно з Громадським радіо та VoxUkraine. Цього разу обговорюємо зарплати чиновників.

Якою має бути політика щодо зарплат чиновників в Україні? І як нам допоможе досвід Словаччини?

Іван Міклош, колишній віцепрем’єр та міністр фінансів, працював в уряді Словаччини понад 10 років і ділиться досвідом їхньої команди.

Гліб Вишлінський – виконавчий директор Центру економічної стратегії розповідає про рекомендації, які ми сформували завдяки дослідженням.

Отже, Іване, якими є найкращі практики щодо питання зарплат чиновників у вашій країні?

Іван Міклош:

Деякі практики є очевидними. Наприклад, якщо країна хоче мати якісну адміністрацію, потрібно за це платити.

Ще один очевидний приклад в тому, зарплати на держслужбі мають зв’язок з ринковим сектором. Мені дуже подобається те, що сказав Тимофій Милованов про “неможливу трійку” – неможливо водночас мати чесну, якісну та дешеву адміністрацію.

І Центр економічної стратегії говорить про те, де знаходяться головні проблеми. Найперша полягає в зарплатах для посадовців вищої ланки.

Тому я думаю, що потрібно змінити всю структуру і якість публічної адміністрації. Адже вона була створена впродовж останніх 10 років, коли реформ не відбувалось. Значить, ми маємо зараз чимало людей, функції яких після реформи стали непотрібними. Тому одна з важливих речей, які стоять перед українськими інституціями — це аудит. Глибокий інформаційний аудит, персональний і аудит по суті того, що вони роблять.

Можу розповісти приклад Словаччини, коли я зробив такий аудит в Міністерстві фінансів, він тривав 1 рік. Ми найняли для цієї справи професіоналів, одну німецьку і словацьку компанії і це дійсно було дуже важко зробити.

Результатом стало те, що ми знизили к-сть людей в міністерстві з цифри 850 до цифри 499. Відповідно на 30% ми скоротили. Потім ми підвищили зарплати всім людям на високих посадах, в яких було найбільше відповідальності. Завдяки цьому у нас була можливість найняти на роботу найкращих людей на ринку праці. Наприклад, людей з банківського сектору та аналітиків. Якість роботи міністерства значно зросла і потім деякі інші міністерства також провели такий аудит.

Глібе, судячи з досвіду Міністерства фінансів Словаччини та досліджень ЦЕС, що потрібно зробити щоб покращити ситуацію? Як регулювати зарплатню у нас?

Гліб Вишлінський:

По-перше. Брати за основу оплату на схожих посадах в приватному секторі. Для порівняння ми використовували дослідження Ernst&Young. А також прийняти рішення щодо того, якою має бути різниця. Наша думка, що це в межах 20%, але може бути менше.

По-друге. Ввести 100% окладу для держслужбовців. Тобто відмовитися від премій, надбавок, щоб все було максимально прозоро. Це дозволить залучити кращих людей на державну службу. І дозволить позбутись непрозорості й, можливо, волюнтаризму, корупції в призначені зарплатні.

По-третє. Це те про що казав Іван, швидкий масований функціональний аналіз по всіх державних органах, для того щоб визначити, де і кого ми можемо скоротити. А по місцевих адміністраціях слід до кінця реалізувати ініціативу уряду щодо скорочення працівників місцевих адміністрацій.

*Більше слухайте в нашому подкасті.

X