fbpx

Антиолігархічний, антиахметовський чи просто піарний закон?

28 Травня 2021
Поділитись

Старший економіст Юрій Гайдай аналізує новий пакет правок у Податковий кодекс, який має на 60 млрд грн збільшити надходження до держбюджету.

Оприлюднені Мінфіном та інші опубліковані ЗМІ деталі законопроєкту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» не можна назвати суто «антиолігархічними». Вони різноспрямовані й стосуються широкого кола економічних агентів.

Так, норми про індексування ставки екологічного податку, зміни бази оподаткування та ставок ренти за видобуток залізної руди, скасування пільги щодо сплати земельного податку для підприємств гірничовидобувної галузі значною мірою стосуються найбільших фінансово-промислових груп, які використовують монополізовані ними сектори економіки, тобто олігархів. Ці зміни сприятимуть наповненню бюджету, але зіткнуться з істотним опором при затвердженні парламентом.

Декларована Мінфіном мета перенесення на виробників та імпортерів сплати 5% акцизного податку з максимальної роздрібної ціни тютюнових виробів — підвищення ефективності справляння акцизного податку. Але в такій формі ці поправки розбалансують місцеві бюджети, до яких на сьогодні сплачується тютюновий акциз торговими мережами. Представники місцевих громад ставлять під сумнів можливість справедливого перерозподілу акцизу з держбюджету.

Обмеження можливості зменшувати базу оподаткування на збитки минулих років зачепить багатьох великих платників податків і теж сприятиме наповненню бюджету в найближчі 1−2 звітні періоди, але надалі ця норма може придушити інвестиційну активність підприємств і стати менш ефективною через зміни в податковому плануванні.

Окремі норми спрямовані на фізосіб, зокрема щодо застосування 18% ставки податку на доходи фізосіб, починаючи з третьої угоди купівлі-продажу нерухомості за рік і транспортного податку.

А пропонований інструмент забезпечення джерел погашення податкового боргу (адмінарешт) протягом адміністративного або судового оскарження причини виникнення такого боргу (тобто до моменту узгодження податкових зобов’язань!) — може стати джерелом непропорційного тиску на бізнес, як малий, так і великий.

Крім згаданих вище побоювань варто пам’ятати, що наповнення бюджету не залежить від ставок податків лінійно, оскільки збільшення податків стимулює часткову тінізацію, а також зменшує стимули до підприємницької діяльності.

Отже, зміни в Податковий кодекс збільшать надходження до бюджету, але це збільшення не буде постійним, і з великою ймовірністю — менше оцінки Міністерства фінансів.

Повний матеріал читайте на НВ.

X