Ідеальна приватизація держпідприємств по-харківські: яка вона?

logos priv

Харків’яни бажають бачити інвестора-покупця державних підприємств незалежним від політичних кіл, не росіянином, з прозорим та зрозумілим фінансовим станом. Покупець має надати гарантії модернізації підприємства, зберегти робочі місця та виплатити усі борги. Водночас, харків’яни хотіли би залишити державі частковий контроль за приватизованим підприємством, у т.ч. з боку Антимонопольного комітету.

Про такі очікування від приватизації держпідприємств дізнався Центр економічної стратегії у ході вивчення думки працівників та не працівників державних підприємств Харкова. Результати опитування були презентовані 11 вересня 2018 року в Харкові під час дискусії «Чи є в Харкові суспільний запит на чесну приватизацію?».

У Харківський області знаходиться 3 державних підприємства «великої» приватизації (Турбоатом,  Електроважмаш, Харківобленерго) та 9 підприємств «малої» приватизації (серед них – «Український державний інститут по проектуванню заводів важкого машинобудування», Єдиний майновий комплекс державного підприємства «Завод «Радіореле», Єдиний майновий комплекс Харківського хлібозаводу №1).

Опитані називають Турбоатом і Електроважмаш найуспішнішими підприємствами в державній власності. Однак для цих державних підприємств характерні і спільні проблеми: відсутність розвитку, «відкати», низька продуктивність та роздутий апарат. Працівники державних підприємств також вважають, що на приватних зарплатня вище.

На думку працівників та непрацівників державних підприємств Харкова, приватизація державних підприємств дозволить залучити більш ефективного приватного власника, викорінити корупцію та розкрадання, підвищити заробітні плати.

khar 1

При цьому учасники фокус-груп у Харкові, як і в інших містах, вбачають низку ризиків від приватизації. Одним із таких ризиків вони називають звільнення з роботи після продажу держпідприємства іноземному власнику. Для мінімізації цього ризику опитувані пропонують:

  • починати скорочення із керівного і адміністративного складу;
  • встановити прозорі критерії звільнення;
  • вчити та перепрофілювати звільнених;
  • виплачувати компенсації (згідно законодавства).

Опитані працівники держпідприємств менш схильні підтримувати стереотипні твердження, як-от щодо незацікавленості нового власника в розвитку підприємства або ж приватизації з метою знищення конкурента.

«Прозора та чесна приватизація може стати джерелом інвестицій, зростання добробуту громадян, створення нових робочих місць, вона дозволить звільнити державні підприємства від корупції, підвищити ефективність цих підприємств та матиме позитивний соціальний ефект від їх продажу», – наголосив під час заходу заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський.

Як зазначив Дмитро Яблоновський, нещодавнє дослідження Центру підтвердило: лише стовідсоткова приватизація державних підприємств може здолати корупцію у них, оскільки приватизація долає саме джерело корупції – державну власність, а не бореться із її наслідками.

Тим часом в Україні набирає обертів мала приватизація, організована через платформу ProZorro.Продажі. Мова йде про продаж дежавних і комунальних підприємств і об’єктів вартістю до 250 млн грн.

В серпні відбулися перші аукціони, і результати їх вражаючі. Лише за місяць було проведено 74 успішних аукціони на суму більше 85 млн грн, в середньому ціна зростала на близько 70% від стартової.  Наприклад, Львівська міська рада отримала на прозорих торгах суму вп’ятеро більшу за стартову, а Фонд державного майна за об’єкт нерухомості в Шевченківському районі Києва – у 3 рази більше за ціну пропозиції.

Ці результати доводять, що відкритий продаж державних і комунальних активів – це найбільш ефективний спосіб приватизації. «Продається справді все – і будівлі, і нежитлові приміщення, і аграрні споруди, наприклад, зеронотоки. Ми закликаємо всі місцеві органи влади слідувати цьому успішному прикладу і продавати об‘єкти малої приватизації через ProZorro.Продажі. За рахунок відкритості ви отримаєте багато покупців і гарну ціну, а отже – гроші на розвиток громад”, – зазначив проектний менеджер  ProZorro.Продажі Олексій Мовчан.
41525952_700593826969327_7664532885340160000_n

Довідково.

Дослідження сприйняття приватизації проведено в рамках проекту «Адвокація приватизації с фокусом на антикорупцію і регіональна активність в місцях розташування великих об’єктів» і виконується Центром економічної стратегії у співпраці з Центром демократії та верховенства права в рамках проекту «Посилення коаліції РПР», який впроваджується за підтримки Європейського Союзу.

Метод дослідження: фокус-групи з працівниками і не працівниками підприємств з приватизаційного списку в найбільших містах (Запоріжжі, Києві, Одесі/Южному, Харкові).

 

Попереднє дослідження сприйняття приватизації Центр економічної стратегії провів у липні-вересні 2017 року в рамках проекту «Критичне мислення проти популізму». За його результатами, саме про приватизацію як одну із 5 головних реформ українці знали найменше – лише 53% респондентів.

Назад до розділу "Події"
Файли для завантаження
штрих

Контактна особа

штрих

Форма реєстрації для участі

штрих

Усі поля обов'язкові для заповнення