Що не так з бюджетом на 2021 рік

14 Вересня 2020
Поділитись

Уряд схвалив проект бюджету на 2021 рік та направив його до парламенту. Одразу кілька речей роблять цей бюджет небезпечним для макроекономічної стабільності

По-перше, закладені в бюджет 270 млрд грн дефіциту — на рівні близько 6% ВВП — це дуже велика сума. Фінансування такого дефіциту буде означати нарощування державного боргу, і цей борг буде дорогим. Адже дешевих коштів інституційних кредиторів на його покриття не вистачить, а ще потрібно погашати борги минулих років. Із такими боргами сумарна потреба у фінансуванні становитиме більш, ніж 555 млрд грн або приблизно $20 млрд. Ми воліли би бачити набагато більш зважений підхід, і утримання бюджетного дефіциту в рамках 3% ВВП.

По-друге, інфляційний прогноз у 7.3%, який закладено до бюджету, сильно перевищує фактичну інфляцію, яка спостерігається цього року (2.4% за результатами серпня). Це означає, що урядовці розраховують на «інфляційний податок», коли зростання цін призведе до збільшення номінальних сум податків і, відповідно, дозволить профінансувати великі видатки.

Але останній показник інфляції близький до 2%, цільовий показник НБУ — 5%, тобто уряд із високою ймовірністю може не отримати доходів, на які зараз розраховує. Найкращі практики — закладати консервативний макроекономічний сценарій по доходах — це те, що мав би використати уряд в умовах кризи. Натомість доходи роздули, причому не лише через підвищений прогноз інфляції а й, зі слів Сергія Марченка на брифінгу, до прогнозу ПДВ заклали детінізацію, що також небезпечно.

Інфляційний прогноз у 7.3% сильно перевищує фактичну інфляцію

По-третє, підвищення мінімальної заробітної плати, закладене до бюджету, для економіки при цьому відверто шкідливе. Воно створює низку ризиків та викривлень економічних стимулів, з якими Україні доведеться жити не один рік. Це і підвищення податкового навантаження, і збільшення витрат бюджету, і викривлення стимулів до інвестицій на користь споживанню (переважно імпортних товарів), і новий виток проблеми «спрощеної» оплати праці бюджетників, коли мінімалка для умовної санітарки не набагато менша, ніж ставка лікаря-хірурга або ставка прибиральниці – ніж ставка викладача університету.

Детально проаналізувати структуру видатків можна буде лише після публікації таблиць до державного бюджету, але маємо обґрунтовані сумніви, що ці видатки було ретельно переглянуто з метою оптимізації та підвищення ефективності. Кілька робочих груп з оглядів видатків — практика, започаткована кілька років тому — або не почали роботу цього року взагалі, або іще не завершили її. Середньострокове бюджетне планування, відповідність видатків верхньорівневим цілям уряду, ретельний перегляд функцій по усіх лінійних міністерствах — це те, що мало бути зроблене кілька років тому та що має робитися на регулярних підставах.

На жаль, цього року «політична доцільність», судячи з дій уряду і з дискусій в кулуарах парламенту, переважила обережність і стриманість у підході до планування публічних фінансів. Ми дуже сподіваємося, що вони повернуться до України рано чи пізно, і краще, щоб рано.


Читайте у ЗМІ
Оригінал на НВ
X