Як фінансування комунальних підприємств спотворює конкуренцію?

Як фінансування комунальних підприємств спотворює конкуренцію? Завантажити Як фінансування комунальних підприємств спотворює конкуренцію? (1.43 MB)
Пресреліз Завантажити Пресреліз (342.63 KB)
Презентація попередніх результатів (26.02.2020) Завантажити Презентація попередніх результатів (26.02.2020) (4.32 MB)

Діяльність комунальних підприємств (КП) несе ризики неефективності та негативного впливу на конкуренцію на місцевому рівні. Незважаючи на велику кількість — близько 11 тисяч не перебувають в процесі припинення — до їх ефективності та підзвітності спостерігається недостатньо уваги з боку медіа та дослідників.

Понад третина КП є збитковими, сукупний збиток комунальних підприємств склав 9,8 млрд грн у 2018 році (за даними, наданими нам компанією YouControl). Рентабельність власного капіталу 34% КП у 2018 році була наближеною до нуля (порівняно з 18% решти компаній). І хоча не всі з них мають приносити прибуток (зокрема, підприємства, що надають послуги за регульованими тарифами, можуть бути хронічно збитковими через борги та зношеність мереж) — саме незадовільний фінансовий стан комунальних підприємств є типовим виправданням отримання додаткового фінансування з місцевих бюджетів.

Державна і комунальна форми господарювання, згідно з дослідженнями ОЕСР, збільшує ризик неконкурентних практик. Комунальні підприємства також є найбільшою групою отримувачів державної підтримки і державної допомоги (близько 80% рішень Антимонопольного комітету у 2019 році). Державна допомога спотворює конкуренцію в конкурентних та суміжних з природними монополіями сферах діяльності. Хоча допустима державна допомога може надаватись і приватним компаніям, що, наприклад,  надають послуги загального економічного інтересу, – місцеві органи влади віддають перевагу фінансуванню комунальних підприємств.

Докладно ми проаналізували комунальні підприємства, що працюють на конкурентних ринках. Ми виокремили чотири сфери діяльності — муніципальні охорони і варти, управління відходами, комунальні медіа та аптечні заклади — та навели приклади спотворення конкуренції в них з боку КП, а також надали рекомендації щодо необхідності діяльності таких комунальних підприємств.

Послуги охорони комунальних об’єктів можуть закуповуватись через механізми публічних закупівель замість створення «муніципальних охорон». Охороною порядку на вулицях має займатись національна поліція, а за потреби, спільно з поліцією, спеціальні громадські формування.

Висвітлення діяльності місцевих органів самоврядування, хоч і є послугою загального економічного інтересу, в комунальних медіа може бути упередженим. За потреби, місцева влада може закуповувати послуги з висвітлення власної діяльності в приватних ЗМІ або задовольнятись діяльністю суспільного мовника, що фінансується з державного бюджету.

Тарифи на вивезення побутових відходів встановлюються на місцевому рівні. Вивезення відходів може здійснюватися приватними компаніями за результатом проведення конкурсу, що передбачено законодавством. Державна допомога одному з комунальних підприємств в цьому секторі вже була визнана Антимонопольним комітетом недопустимою.

Основними проблемами, пов’язаними з функціонуванням комунальних аптечних мереж, є привілей на оренду приміщень в лікарнях, пільгова ставка оренди комунальної нерухомості, а також виключне право на участь в програмах знижок на ліки в окремих містах. Цей ринок є висококонкурентним, тож необхідність комунальних аптек можна поставити під сумнів.

Аналоги організаційно-правової форми “комунальне унітарне підприємство” не є розповсюдженими в інших проаналізованих нами країнах Східної Європи. Натомість, поширеним є діяльність господарських товариств. Також існують приклади залучення приватного капіталу до надання суспільно важливих послуг та механізмів незалежної оцінки ефективності надання таких послуг.

З метою підвищення рівня конкуренції ми пропонуємо запровадити принцип винятковості комунальної власності (за аналогією з державною): комунальні підприємства мають створюватись виключно в сферах, де існують “провали ринку”. Мінімізація кількості комунальних підприємств дозволить якісніше і оперативніше контролювати отримання ними державної допомоги. Для КП пропонується розробити загальні засади політики власності — відповідь на питання “Навіщо громада володіє комунальним підприємством?”.

Для покращення ефективності діяльності комунальних підприємств необхідно сприяти впровадженню принципів корпоративного управління: зокрема, створення наглядових рад з незалежними членами та чітким переліком виключних повноважень; забезпечення відсутності конфлікту інтересів директорів КП тощо. Необхідно розглянути потребу трансформування КП в господарські товариства, в тому числі з залученням приватного капіталу.

Для підвищення прозорості діяльності комунальних підприємств ми пропонуємо вдосконалити порядок оприлюднення публічної інформації — зокрема, публікувати всі операційні і фінансові показники, а також всі транзакції підприємств у форматі відкритих даних на єдиному національному порталі. Це спростить аналіз діяльності окремих КП для всіх охочих та надасть можливість порівнювати показники підприємств з різних регіонів.

Попередні результати дослідження

Фото з презентації попередніх результатів

X