fbpx

Огляд проєкту Держбюджету 2022 (I читання)

Бріф Аналіз Держбюджету 2022 Завантажити Бріф Аналіз Держбюджету 2022 (699.46 KB)
пресреліз держбюджет 2022 Завантажити пресреліз держбюджет 2022 (133.90 KB)

Проект державного бюджету на 2022 рік, внесений Кабінетом міністрів України до Верховної Ради 15 вересня, скорочує перерозподіл ВВП через публічні фінанси з 46% ВВП у 2020 році до 42% ВВП на 2022 рік та має дві основні характеристики. По-перше, це – бюджет, прийнятий в межах трирічної бюджетної декларації на 2022-2024[1] роки. Вона стане дороговказом для бюджетів наступних років та буде оновлюватися щорічно на три роки вперед. По-друге, це – бюджет фіскальної консолідації. Уряд знижує бюджетний дефіцит до 3,5% ВВП – майже помірного рівня – після двох «неощадливих» років.

Бюджет-2022 із стриманим дефіцитом та доходами, порахованими на помірних показниках макроекономічного розвитку, має задовольнити Міжнародний валютний фонд та відкрити шлях до поновлення повноцінної співпраці із фондом під час роботи місії у вересні-жовтні. Більшість структурних маяків за програмою, стосується правовладдя, і невизначеність залишається високою.

Бюджет фіскальної консолідації – бюджет хороших часів, коли можна дозволити собі звузити дефіцит та почати гасити борги, які накопичилися під час криз. Це означає, що уряд очікує гарного року – в макропрогнозі закладено зростання ВВП та підвищення зарплат. У сукупності із очікуваною інфляцією, це дозволить наростити доходи публічного сектора на 15% у порівнянні із 2021 р.

Але, разом із тим, макропрогноз дещо застарів. Його робили ще у травні 2021 року і не оновлювали. З того часу стрімке підвищення цін виробників зумовило швидше зростання податкової бази, і показник ВВП 2021 року може по факту виявитися кращим за закладений у бюджет. При цьому над-волатильні світові ціни на сировину та пандемія, іще далека від завершення, погіршують зовнішні умови наступного року для України. Інфляція теж може виявитися вищою за заплановану, що збільшить доходи бюджета, але й вимагатиме підвищення видатків на закупівлі.

Загалом Мінфін закладався на традиційні для бюджетного процесу очікування – що депутати забажають збільшити видатки між першим та другим читанням. Для цього він залишив певний простір у прогнозі доходів бюджету, що непогано.

Крім цього Мінфін намагається використати це бажання депутатів для того, щоб змусити їх проголосувати за «ресурсний» законопроект №5600 – контроверсійний проект, яким пропонується підвищити податкове навантаження, розширивши базу оподаткування. І лише у випадку, якщо проект №5600 буде проголосовано, Мінфін обіцяє розподілити бюджетні кошти на багато важливих напрямків. Подібний підхід не є раціональним ані з точки зору формування податкової політики, ані з точки зору ефективності розподілу бюджетних видатків. Ми сподіваємося, що такі методи просування законопроектів залишаться у минулому, а видатки, зокрема, на Всеукраїнський перепис населення, буде заплановано в нормальному режимі у відповідності до цілей урядової політики.

Основна проблемна частина бюджету наступного року полягатиме не в великих погашеннях зовнішнього боргу, що є традиційною «лякалкою» для України, а в надвисокому навантаженні на бюджет платежів із його обслуговування. Держава розраховує, що доведеться віддати приблизно 14% доходів державного бюджету у вигляді процентних платежів. Щоб знизити цю суму, Україні потрібно швидке нарощування економіки та покращення кредитного рейтинга від міжнародних рейтингових агентств.

[1] Матеріали бюджетної декларації на 2022-2024 рр: Міністерство Фінансів України (mof.gov.ua)

X