Як покращення доступу до дитячих садків допоможе матерям на ринку праці

Як покращення доступу до дошкільної освіти допоможе жінкам на ринку праці Завантажити Як покращення доступу до дошкільної освіти допоможе жінкам на ринку праці (1.99 MB)
Як доступність до дитсадків допоможе матерям на ринку Завантажити Як доступність до дитсадків допоможе матерям на ринку (1.54 MB)
Пресреліз дослідження про дитсадки та жіночу зайнятість Завантажити Пресреліз дослідження про дитсадки та жіночу зайнятість (215.18 KB)

В Україні залучення жінок до робочої сили є набагато меншим, ніж рівень залучення чоловіків. Так сталося внаслідок багатьох факторів, що включають як власне небажання чи неготовність жінки працювати, так і інші чинники, що виникають всупереч її бажанню. Серед них є низька доступність дошкільної освіти. Під недоступністю ми маємо на увазі як брак місць у дитячих садках, так і низьку якість надаваних послуг. Наші обрахунки та досвід інших країн показують, що збільшення охоплення дітей дошкільною освітою має позитивний зв’язок з економічною активністю жінок.

Якщо в середньому в регіоні охоплення дітей закладами дошкільної освіти збільшити на 10 в.п., то економічна активність жінок в середньому може зрости з 57,5% до 58,9-59,3%, або на 209,5-269,3 тис. жінок. Хоча ми оцінювали рівень економічної активності жінок віком від 15 до 70 (тобто охопили не лише молодих матерів), такий рівень позитивної асоціації є суттєвим. Додаткова зайнятість може принести потенційно від 46,2 до 59,4 млрд грн додаткового ВВП на рік.

Ключові проблеми та варіанти їх вирішення:

  1. Брак місць у закладах дошкільної освіти. Пропонуємо запровадити механізм «Гроші ходять за дитиною» у всіх регіонах України. Таким чином буде забезпечене більш рівномірне охоплення дітей закладами різної форми власності, адже за цим механізмом може надаватися фінансування з бюджетних коштів і приватним дитячим садкам. Приватні дитячі садки з власної ініціативи інвестують у створення місць, вивільняючи державний ресурс. Рекомендуємо ще більше полегшити процес відкриття приватного дитячого садка, спростивши занадто жорсткі норми щодо харчування та приміщень. Пропонуємо розробити механізм зарахування дітей понад кількість наявних місць з огляду на те, що певна частина не буде відвідувати садок. Невелика співоплата спроможних батьків також може мотивувати батьків відрахувати дитину із закладу на період, поки вона його не відвідує, а також створить певний ресурс для покращення матеріальної бази закладу без неформальних зборів коштів.
  2. Довга черга на запис у дитячий садок. Впровадження електронної черги запису до садка з чітким інформуванням директорів щодо посування черги через зарахування дитини до іншого садка. Проблема тісно пов’язана із першою проблемою.
  3. Низька якість виховних та освітніх послуг. Для підвищення кваліфікації вважаємо за доцільне реформувати оплату праці у комунальних закладах. Зокрема, давно потребує вирішення проблема низької оплати праці через прив’язку до єдиної тарифної сітки. Оскільки наразі функції вихователя може виконувати технічний персонал, пропонуємо надати можливість отримувати короткострокову педагогічну освіту, і тим самим зменшити витрати часу на отримання вищої освіти. Таким чином, у освічених працівників збільшиться мотивація працювати у ЗДО.
  4. Низька якість харчування. Скасування жорстких нормативів та/або централізована розробка декількох денних норм продуктів дозволить зробити харчування більш інклюзивним. Також має бути встановлена довільна вартість харчування залежно від консенсусного рішення між батьками та дирекцією ЗДО та налагоджена прозора комунікація щодо витрат на це харчування. Батьки повинні отримати доступ до приміщення кухні та мати можливість контролювати якість їжі та продуктів.
  5. Низька якість матеріального забезпечення та ремонту, брак навчальних матеріалів. На нашу думку, у комунальних дитячих садках потрібно узаконити внесення батьками невеликої додаткової плати за навчання, оскільки оплата все одно здійснюється, проте неформально та непрозоро. Тіньові кошти використовуються неефективно, тому законне внесення плати з чітким звітуванням про статті витрат є доцільним. Важливо, щоб така плата була абсолютно необтяжливою для сімейного бюджету, бо це може призвести до зворотного ефекту, коли жінка буде більш фінансово вмотивована залишитися вдома з дитиною, ніж іти працювати.

Рекомендації для регіонів:

Для того щоб достеменно визначити потрібну кількість місць у дитячих садках та вирішити проблему черг, також рекомендуємо у всіх регіонах установити електронну чергу запису до садка та запровадження електронного табелювання, взявши за приклад систему, розроблену у місті Києві.

У 2019 році ЦЕС проводив аналіз причин нерівної залученості до робочої сили жінок та чоловіків в Україні. Тоді опитування жінок показало, що головна перешкода для матері у пошуку роботи є недоступність альтернативи догляду за дітьми.

Дослідження було підготовлено в межах Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні.

Думки та позиції викладені у цій публікації є позицією автора та не обов’язково відображають позицію Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження» та Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE).

X