fbpx

Допомогу “на дітей” хочуть збільшити у рази — чому це добре і чому погано?

1 Листопада 2021
Поділитись

Допомогу при народженні другої дитини пропонують збільшити удвічі, третьої та наступних дітей — утричі. Таке підвищення не призведе до значного зростання народжуваності, однак допоможе захистити сім’ї з дітьми від бідності.

З наступного року розмір допомоги при народженні дитини може знову відрізнятися для перших, других та третіх дітей. У відповідь на ініціативу уряду щодо підвищення допомоги при народженні дитини з 41,3 тис. грн до 50 тис. грн група народних депутатів на чолі з Данилом Гетьманцевим запропонувала встановити допомогу при народженні першої дитини у розмірі 50 тис. грн, другої — 100 тис. грн, третьої і наступних — 150 тис. грн. Подібний механізм призначення допомоги діяв у роках, благополучних для народжуваності — 2008 — 2013 рр.

Грубі підрахунки показують, що тільки у 2022 році зміна схеми призначення допомоги буде коштувати не менше 5 млрд грн. Водночас зростання числа народжень завдяки реалізації такої ініціативи залишається під сумнівом. Більше ніж фінансова підтримка держави на показники народжуваності наступного року будуть впливати:

— зменшення кількості осіб активного дітородного віку, через перехід до цієї категорії малочисельного покоління народжених у 1990-ті;

— тренд на збільшення середнього віку матері при народженні першої дитини, що є наслідком відкладання дітонароджень молодими жінками;

— збереження несприятливої епідеміологічної ситуації (щонайменше, на початку року);

— погіршення показників соціально-економічного розвитку (у порівнянні з допандемічними);

-продовження воєнної агресії РФ на сході України.

Утім, збільшення допомоги при народженні і встановлення її диференціації однозначно матимуть позитивний соціальний ефект. Сім’ї з дітьми (особливо з дітьми до трьох років) є однією з найуразливіших груп населення, а ризик бідності для них зростає пропорційно збільшенню кількості дітей. Так, за даними Інституту демографії та соціальних до досліджень, народження другої дитини підвищує ризик бідності для домогосподарства на 25%, третьої — на 63,6%. Для сімей з двома дітьми, одна з яких не досягла трьох років, ризик бідності у 1,5 разу перевищує середній по країні, а для родин, що мають двох дітей цього віку, — перевищує у 3,6 разу.

Протидіяти цьому має не лише збільшення допомоги на других-третіх дітей, але й гарантія перегляду виплат відповідно до інфляції, закріплена у законі.

Глобальні тенденції старіння населення та скорочення обсягу робочої сили загрожують стабільності систем соціального (передусім пенсійного) забезпечення. Тому підвищення народжуваності вже кілька десятків років залишається одним з найбільших економічних викликів для розвинених держав.

Показники народжуваності при цьому найкращі у країнах, уряди яких задовольняють найрізноманітніші потреби дітей та їхніх батьків: у фінансовій підтримці, у позасімейному догляді, у покращенні житлових умов.

Молоді батьки більше покладаються на пряму фінансову підтримку держави. Старші прагнуть зберегти можливість самозабезпечення, що значною мірою досягається участю жінок на ринку праці. Однак, як показує дослідження ЦЕС, в Україні, так само, як і в більшості розвинених країн, низька доступність дошкільних закладів та незадовільна якість їхніх послуг залишаються головними бар’єрами до повернення жінок до оплачуваної зайнятості.

У період, коли дитина найбільше потребує материнського піклування (6 — 8 місяців після народження), в більшості країн жінки отримують суттєву частку втраченого заробітку (від 60 до 90%) через систему соціального страхування. Це спонукає жінок з високими доходами до народження усіх бажаних дітей.

Сім’ї, що багато інвестують в освіту та здоров’я дітей, користуються у розвинених країнах значними податковими знижками. Для багатодітних родин передбачені пільги на придбання житла.

Вочевидь для того, щоб вітчизняна політика народжуваності була ефективнішою, її необхідно озброювати тими інструментами, які добре себе зарекомендували в інших країнах.

Матеріал опублікований на НВ.

X