fbpx

Скринінг прямих іноземних інвестицій

24 Вересня 2021
Поділитись
Скринінг іноземних інвестицій Завантажити Скринінг іноземних інвестицій (422.21 KB)

У даному дослідженні ми розглянули міжнародний досвід скринінгу ПІІ (прямих іноземних інвестицій) в провідних країнах, поточні плани з впровадження такої системи в Україні і даємо рекомендації щодо розробки механізму такого скринінгу.

В дослідження проаналізовано що таке механізм скринінгу інвестицій і як він працює в США, Канаді, Австралії та ЄС. Оскільки між країнами ЄС існують деякі відмінності, ми зосередимося на двох країнах: Франції та Німеччині. Також ми включили Китай як одного з найбільших одержувачів ПІІ в світі та як країну, чиї інвестори часто стають мішенями для систем скринінгу ПІІ.

Також в документі розглянута поточна спроба впровадження системи в Україні, її юридичні, політичні зобов’язання і поточна версія відповідного законопроєкту. Серед іншого, ми досліджуємо такі теми, як інституціональна структура відповідального органу, визначення інвестицій, що підпадають під такий механізм, вибір галузі і країни, процедури і критерії відмови. Ми порівнюємо їх з аналогами у закордонному законодавстві і наводимо думку експертів про ці положення. Крім того, ми даємо рекомендації щодо коригування поточного законопроєкту, щоб він відображав найкращі міжнародні практики та враховував можливі ризики.

Що таке скринінг прямих іноземних інвестицій?

Скринінг ПІІ – це державний механізм, що дозволяє відстежувати приплив інвестицій у певні (або всі) галузі і блокувати деякі операції, якщо вони вважаються ризикованими. За даними UNCTAD, в 2011-2019 роках як мінімум 13 країн ввели такі механізми, а ще 15 істотно змінили існуючі (як правило, розширивши сферу застосування).

Основні висновки дослідження

Для України необхідний механізм скринінгу ПІІ. Україна має дедалі більше причин для його створення, оскільки вона вже зіткнулася з наслідками того, що агресивний капітал володіє і контролює найважливіші підприємства та галузі. Ризики політично мотивованих грошових потоків з інших недемократичних держав посилюють актуальність проблеми. Однак окремі положення мають відрізнятися від законопроєкту, розробленого урядом.

Статус відповідальної організації має бути підвищений. Це не має бути новостворена недофінансована організація з обмеженими можливостями і повноваженнями. Кабінет Міністрів повинен мати право блокувати потенційно шкідливі інвестиції. Аналітична частина роботи має бути покладена на Міністерство економіки. Також має бути додаткова аналітична підтримка з боку міністерств, відповідальних за галузі, які перевіряються (Міністерство оборони, Міністерство внутрішніх справ,
Міністерство енергетики, Міністерство інфраструктури).

Всі відповідні процедури, і особливо критерії відмови в інвестиціях, мають бути чітко прописані в законі про скринінг ПІІ. Поточна версія законопроєкту є лише рамковою. Єдині його докладні частини — це перелік стратегічних галузей, визначення інвестицій і зміст заявки. Інші компоненти потребують
більше деталей. Внесення їх до підзаконних актів створює додаткові ризики корупції, які й так є високими в Україні.

Перелік галузей, які підпадають під скринінг, має бути сформований на основі чітких критеріїв. Крім того, цей перелік має бути доповнений фінансами. Плани уряду щодо продажу найбільшого українського банку «ПриватБанк» приватному інвестору пов’язані з ризиком втрати державою контролю над банківською системою. Серед 20 найбільших угод, заблокованих системами перевірки в інших країнах, три були пов’язані з фінансовими послугами. Найбільшою з них було поглинання
MoneyGram (США) компанією Ant Group (фінансовий підрозділ китайської Alibaba Group).

Має існувати й інший, міжгалузевий фільтр. Відповідальний орган повинен мати право перевіряти всі інвестиції, які здійснюються контрольованою державою організацією, як це робиться у США і Канаді. Державні підприємства зазвичай переслідують не тільки комерційні цілі (отримання прибутку), а й політичні. Деякі держави широко використовують їх як інструмент політики, і інвестиції такого роду мають перевірятися на наявність ризиків.

Нарешті важливими є загальний контекст реформ та довіра до влади. Скринінг ПІІ – досить складний механізм, яким можна буде маніпулювати, якщо одночасно не боротися з корупцією, не реформувати судову систему та правоохоронні органи, не посилювати верховенство права та захист прав власності.

Дослідження було підготовлено за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE), Вашингтон, округ Колумбія. Документ не відображає думки CIPE або жодного його співробітника. CIPE не несе відповідальності за достовірність будь-якої вказаної інформації. За інформаційної підтримки аналітичної системи YouControl.

X